Digitaalinen tuotepassi – millaisia etuja se tuo asiakkaillemme?

EU:n asettaman uuden sääntelyn myötä yritykset velvoitetaan keräämään tarkkaa dataa tuotteidensa valmistuksesta, kuten raaka-aineiden alkuperästä ja hiilijalanjäljestä. Luonnollisesti sääntely koskettaa myös vaativien koneistettavien kappaleiden valmistukseen erikoistunutta ITA Nordicia, joka on jo hyvässä vauhdissa ottamassa käyttöön uusia käytänteitä.   

Mikä digitaalinen tuotepassi? 

Digitaalinen tuotepassi on osa EU:n vihreän kehityksen ohjelmaa. Sen tavoitteena on edistää kiertotaloutta ja vähentää tuotteiden ympäristövaikutuksia. Ohjelman tarkoituksena on tukea kestävää kehitystä ja auttaa yrityksiä täyttämään tulevat sääntelyvaatimukset ympäristöystävällisempien toimintatapojen kautta. Käytännössä digitaalinen tuotepassi on tuotteen yksilöity digitaalinen identiteetti, joka voi sisältää tietoa tuotteen valmistusprosessista, raaka-aineista, hiilijalanjäljestä ja kierrätysmahdollisuuksista. Tämä data on tärkeää paitsi kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi, mutta myös tuotteiden jäljitettävyyden ja läpinäkyvyyden parantamiseksi. Tulevaisuudessa digitaalinen tuotepassi tullaan vaatimaan kaikilta EU:n alueella myytäviltä tuotteilta. 

Digitaalisen tuotepassin hyödyt asiakkaillemme

Tulevaisuudessa asiakkaat ja sidosryhmät arvostavat entistä enemmän yrityksiä, jotka panostavat ympäristövastuuseen ja läpinäkyvyyteen. Digitaalinen tuotepassi tuokin useita hyötyjä asiakkaillemme, sillä tarvittava tuotteiden data on helposti saatavilla ja niiden avulla pystytään varmistamaan tuotteiden laatu ja jäljitettävyys koko elinkaaren ajan.  

 Digitaalisen tuotepassin edut:   

  • Digitaalisen tuotepassin avulla voidaan varmistaa, että tuotteet täyttävät kaikki EU:n asettamat vaatimukset.  
  • Tuotepassi voi tarjota yksityiskohtaista tietoa tuotteen valmistuksesta, materiaalien alkuperästä ja tuotantoprosesseista. Tämä parantaa tuotteiden jäljitettävyyttä, mikä on erityisen tärkeää vastuullisuus- ja kiertotaloustavoitteiden kannalta.  
  • Digitaalinen tuotepassi mahdollistaa tehokkaamman tiedonvaihdon valmistajan ja tilaajan välillä, sillä sovitut tuotteen tiedot ovat helposti saatavilla sähköisessä muodossa. 
  • Digitaalinen tuotepassi parantaa laadunvalvontaa ja tilaaja voi helposti varmistaa vastaako tuotteiden laatu säädöksiä.  
  • Myös riskienhallinta paranee, sillä toimitusketjun materiaalien ja osien alkuperä on helposti tarkastettavissa.   
  • Yritykset, joilla on kyvykkyydet täyttää EU:n uudet kestävyysvaatimukset, voivat saada etulyöntiaseman markkinoilla, erityisesti kun kuluttajat ja liikekumppanit yhä enemmän suosivat vastuullisia ja läpinäkyviä valmistajia. 

Ensimmäiset askeleet on jo otettu 

EU:n markkinoille tulevien tuotteiden digitaalisten tuotepassien ensimmäiset ohjaukset tulevat kesällä 2025. Tämän jälkeen, niillä yrityksillä, joita asia koskee, on 18 kk aikaa ottaa asiat käytäntöön. Tämä aikataulutuksen mukaan joillakin tuoteryhmillä on jo vuonna 2027 digitaalinen tuotepassi käytössä.  

ITA Nordic on aloittanut valmistautumisen sen käyttöönottoon useilla eri tavoilla. Olemme mm. ottaneet käyttöön uuden ERP-järjestelmän, joka mahdollistaa tuotantodatan keräämisen ja varastoinnin mm. tuotteen hiilijalanjäljestä. Tämä on ensimmäinen askel kohti digitaalisia tuotepasseja, joista tulevaisuudessa tuotteista ja komponenteista kerätty data on helposti luettavissa esimerkiksi QR-koodin tai viivakoodin avulla. 

– Olemme mukana Sandvikin johtamassa Daponet -hankkeessa, jossa tutkitaan uuden arvonluonnin mahdollisuuksia datatalouden keinoin. Hankkeen puitteissa on ollut mahdollisuus selvittää datan varastointiin, rajapintojen hallintaan ja niiden hyödyntämiseen liittyviä toimenpiteitä. Olemme jo ottaneet ensimmäisiä askeleita tulevaisuuden dokumentointiin, mikä asettaa meidät edulliseen asemaan, toteaa ITA Nordicin vastuullisuusjohtaja Titta Pitman. 

Vastuullisuus on osa ITA Nordicia 

Digitaalisen tuotepassin edustamat vihreät arvot eivät ole ITA Nordicille uusi juttu. Olemme kehittäneet prosessejamme ympäristöystävällisimmäksi jo vuosien ajan. Kaikki toimipisteemme mm. käyttävät hiilivapaata sähköä, ja Puntalan yksikössä luovuttiin maakaasun käytöstä kokonaan ja lämmitysjärjestelmä muutettiin käyttämään sähkökäyttöisiä ilma-vesilämpöpumppuja. Lisäksi iso osa käyttämästämme teräksestä hankitaan Imatralla sijaitsevasta Ovakon terästehtaasta, jonka pääraaka-aineena on Suomesta tuleva teräsromu.  

Digitaalinen tuotepassi tuo myös kilpailuetua ITA Nordicille 

Digitaalinen tuotepassi tuo mukanaan merkittäviä muutoksia yrityksille ja sen käyttöönotto vaatii erityisosaamista. Kesäkuusta 2024 alkaen ITA Nordicin vastuullisuusasioita on hoitanut vastuullisuusjohtaja Titta Pitman. Hän vastaa muun muassa digitaalisen tuotepassin käyttöönoton valmisteluista. 

– Digitaalisesta tuotepassista on tulossa ITA Nordicille kilpailuetu. Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme EU-sääntelyn vaatimaa arvokasta dataa, mutta myös lisäämään tuotteidemme läpinäkyvyyttä ja kestävyyttä. Tietoisuus tuotteiden hiilijalanjäljestä on yhä tärkeämpää useille asiakkaillemme, sanoo Pitman.    

– Tulevaisuudessa digitaalinen tuotepassi antaa ITA Nordicille mahdollisuuden kehittää uusia liiketoimintamalleja. Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme palveluja, jotka liittyvät tuotteen elinkaaren hallintaan, jäljitettävyyteen ja kierrätykseen, jatkaa Pitman. 

Säädös asettaa myös haasteita yrityksille 

Digitaalinen tuotepassi tukee vihreää kehitystä ja tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta se asettaa myös haasteita. Datan kerääminen, hallinta ja tietoturvallisuus ovat asioita, joihin on kiinnitettävä erityisesti huomiota, kun kyseessä ovat monimutkaiset toimitusketjut ja eri sidosryhmien tarpeet. ITA Nordic valmistautuu vastaamaan näihin haasteisiin kehittämällä datan varastointiratkaisuja ja yhteistyötä asiakkaiden kanssa. 

Säädöksen aiheuttamat muutokset eivät myöskään ole aivan ilmaisia, sillä uusien järjestelmien käyttöönotto maksaa.   

– EU:n pyrkimys on tukea erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä erinäisten rahoitushankkeiden avulla digitaalisen tuotepassin kehittämisessä ja käyttöönotossa. Tämä auttaa yrityksiä pysymään kilpailukykyisinä ja varmistamaan, että yritykset ovat valmiita noudattamaan uusia sääntelyvaatimuksia heti niiden astuessa voimaan, sanoo Pitman.  

Digitaaliset tuotepassit kuuluvat vastuulliseen tulevaisuuteen 

ITA Nordicilla muutokseen suhtaudutaan positiivisesti ja pyrimme olemaan edelläkävijä kehityksessä. Valmistaudumme jo nyt tulevaan sääntelyyn ja kehitämme uusia tapoja tarjota lisäarvoa asiakkaillemme digitaalisten tuotepassien avulla, päättää Titta Pitman. 

Katso kaikki uutiset